Populārākās glezniecības tehnikas

Glezniecība pamatā ir tēlotājmākslas veids, kur ar krāsām uz plaknes tiek atainoti mākslas tēli, taču glezniecībā tiek izmantotas ļoti dažāda veida krāsas, kas mākslas darbam piešķir atšķirīgu faktūru, spilgtumu, atspīdumu, struktūru utt. Tieši tāpēc, tiek izdalītas vairākas glezniecības tehnikas, kurās mākslinieki var strādāt. Mūsdienās šo tehniku ir ļoti daudz, jo krāsu variācijas ir teju bezgalīgas, taču dažas tehnikas ir daudz plašāk izmantotas nekā citas. Šeit būs populārākās no tām.

Eļļas krāsu tehnika

Vispopulārākās krāsas visos laikos bijušas eļļas krāsas. To sastāvā ir augu eļļa, piemēram, saulespuķu vai rapšu eļļa un krāsas pulveris jeb pigments. Arī krāsas pigmentu var iegūt no augiem un dažādiem dabīgiem materiāliem, taču mūsdienās daudz plašāk tiek izmantots ķīmiski iegūts pigments, jo tā ir pieejams daudz plašāks krāsu spektrs. Ar eļļas krāsām visbiežāk glezno uz audekla, taču tās ir piemērotas arī citām virsmām. Eļļas krāsu gleznas ir diezgan spilgtas, mazliet glancētas un tām ir izteikts reljefs, jo krāsas tiek klātas biezā kārtā, pilnībā noklājot visu pamatu.

Akrila tehnika

Līdzīga eļļas tehnikai ir arī akrila tehnika. Abas krāsas ir līdzīgas pēc struktūras un izmantošanas veida, tikai akrila krāsas ir uz ūdens bāzes un tās ir veidotas tikai no ķīmiskiem pigmentiem. Nožūstot, akrila krāsas ir vairāk matētas, taču arī tās tiek klātas biezā slānī un veido līdzīgu reljefu kā eļļas krāsas. Tās ir ļoti izturīgas un paredzētas dažādām virsmām. Mūsdienās pat nopērkamas akrila krāsas, kas speciāli pielāgotas katras pamatnes īpatnībām.

Akvareļu tehnika

Akvareļi ir viens no ūdens krāsu veidiem. Šīs krāsas sastāv no pigmenta un augu līmes. Akvareļi ir ļoti ūdeņaini un, ar tiem gleznojot, attēls ir blāvs. Akvarelis nenoklāj pamatni pilnībā un tam var redzēt cauri. Ar akvareļiem var gleznot tikai uz noteiktām virsmām, kas neatgrūž ūdeni. Visbiežāk tiek izmantots speciāls akvareļu papīrs, kas ir biezs, labi uzsūc krāsu, taču ir izturīgs un nebojājas otu triepienu ietekmē. Akvareļu gleznas atpazīt ir visai vienkārši – krāsa klāta ļoti plānā kārtā, tā ir matēta un gleznās vērojamas ļoti plūstošas krāsu pārejas.

Tempera tehnika

Ļoti populāra kādreiz bija tempera tehnika. Tā tika izmantota jau senajā Ēģiptē, lai apgleznotu sarkofāgus. Tempera ir viena no ūdens krāsām, taču tās saistviela ir emulsija, atšķirībā no akvareļiem. Šī emulsija gandrīz vienmēr pamatā tiek veidota no dzīvnieku valsts līmes, taču kādreiz emulsija tika veidota, piemēram, arī no augu līmēm vai citām saistvielām. Ļoti līdzīgas ir arī līmes krāsas, taču tām kā saistviela parasti tiek izmantota tieši augu līme. Ar šīm krāsām tiek gleznots uz dažādām virsmām, taču kādreiz ļoti iecienīta pamatne bija koks, jo tas lika gleznai izskatīties zeltītai. Kopumā tempera darbi ir necaurspīdīgi, taču krāsas nav klātas biezā slānī un tie ir bez plūstošām krāsu pārejām.

Enkaustikas tehnika

Enkaustika ir populārākā vaska glezniecības tehnika. Tajā izmato krāsas, kuru saistviela ir karsts, dabīgs vasks. Tā ir ļoti sena glezniecības tehnika, kas mūsdienās jau praktiski vairs netiek izmantota, ja nu vienīgi gleznu restaurācijā, jo ar to var lieliski izlabot dažādas nepilnības gleznās, ko radījis laika zobs. Vēl kas līdzīgs mūsdienās tiek darīts, izmantojot kausētus vaska krītiņus, bet tā nav gluži šī glezniecības tehnika.